



|
Wymiana płynu chłodzącego.
Tak samo jak
wymienia się w samochodzie olej i filtry, tak i wymienia się płyn chłodzący.
Powinno się to robić co dwa lata. Należy też pamiętać o
kontrolowaniu poziomu tego właśnie płynu. Dlatego właśnie poniżej
napisałem w jaki sposób można bez problemu wymienić płyn nawet na
parkingu przed blokiem.
Najlepiej jest spuszczać płyn
chłodzący, kiedy silnik jest chłodny. Jeżeli to niemożliwe, należy umieścić
szmatę na korku zbiornika wyrównawczego i kręcić nim wolno w kierunku
przeciwnym do ruchu wskazówek zegara, do momentu aż ciśnienie zacznie maleć.
Po całkowitym wyrównaniu ciśnienia zdjąć korek. Ustawić otwór
nagrzewnicy na maksimum ( włączyć ogrzewania na max. ), następnie umieścić
odpowiedni pojemnik ( musi mieś około 6-7 litrów pojemności, najlepiej
sprawdza się zwykła miska ) poniżej lewej strony chłodnicy w
silnikach 1.3 oraz poniżej prawej strony chłodnicy w silnikach 1.6, 1.6
diesel i turbo diesel oraz 1.8 litra. Następnie należy poluzować zacisk i
odłączyć dolny wąż gumowy od wyjścia w chłodnicy. W tym momencie płyn
zacznie lecieć, następnie należy odpalić silnik i poczekać aż się
rozgrzeje i termostat się otworzy i wylecą resztki płynu chłodzącego.
Następnie należy założyć z powrotem gumowy wąż na wyjście w chłodnicy
i dokręcić zacisk, potem wlać płyn chłodzący do zbiorniczka
wyrownawczego, następnie odpalić silnik i dolewać płynu do maksimum
oznaczonego na zbiorniczku, gdy płyn przestanie już ,,wchodzić" należy
zakręcić dokładnie korek na zbiorniczku wyrównawczym. Pojemność układu
chłodzenia wynosi około 6,3 litra, jeśli wejdzie mniej, to znaczy że albo
poprzedni płyn nie spłynął do końca, albo trzeba rozgrzać silnik i
upewnić się czy po tym nie będzie się dało jeszcze dolać.
UWAGA!! NIE
WOLNO ODKRĘCAĆ KORKA NA ZBIORNIKU WYRÓWNAWCZYM BEZPOŚREDNIO PO WYŁĄCZENIU
SILNIKA NAGRZANEGO DO NORMALNEJ TEMPERATURY PRACY. GROZI TO POPARZENIEM !
|
|