



|
W
miarę rozwoju motoryzacji kierowcy oczekują od swoich samochodów
coraz więcej. Dla jednych najważniejsza jest duża moc silnika, dla
innych dynamiczne osiągi lub sportowe zawieszenie. Nowy Volkswagen
Bora łączy wszystkie te cechy gwarantując jednocześnie wysoką jakość
i bezpieczeństwo. Krotko mówiąc szeroka gama modeli Volkswagena
uzupełniona została o kolejny, atrakcyjny pojazd klasy średniej. Słowo
Bora oznacza świeży i silny wiatr znad Adriatyku. Jest to idealna
nazwa dla dynamicznej, czterodrzwiowej limuzyny, stanowiącej ciekawe
połączenie sportowej stylistyki i wysokiego komfortu jazdy. Z przodu
samochodu przykuwają uwagę prostokątne reflektory z niezwykle gadką
strukturą klosza. Reflektory, światła przeciwmgielne oraz
kierunkowskazy umieszczono w tym samym zespole świetlnym. Efektem tego
jest większa skuteczność oświetlenia zewnętrznego i ciekawszy wygląd
pojazdu. Ciekawym pomysłem stylistycznym okazało się zintegrowanie
znaku firmowego VW z zamkiem pokrywy bagażnika. Nowoczesnym rozwiązaniem
jest również otwieranie bagażnika za pomocą przycisku sterowania
elektrycznego, zamiast stosowanej zazwyczaj tradycyjnej dźwigni.
Wyposażenie
VW
Bora jest bogato wyposażony, ponieważ już w standardzie znalazły się
poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, ABS (od wersji 115KM/85kW
także z EDS), wspomaganie układu kierowniczego, centralny zamek oraz
pasy bezpieczeństwa z napinaczami pirotechnicznymi. Pięciobiegowa,
manualna skrzynia biegów może być na życzenie zastąpiona
elektronicznie sterowaną, automatyczną przekładnią czterostopniową.
Na uwagę zasługuje program dynamicznego przełączania biegów (DSP)
z Fuzzy - Logik, który dostosowuje się do indywidualnego stylu jazdy
kierowcy, odpowiednio dobierając moment zmiany biegu. W podobny sposób
zastosowane programy rozpoznają wzniesienia i zjazdy, wybierając najwłaściwsze
przełożenie. Poza bogatą wersją podstawową, VW Bora oferowany jest
także w wersji "Trendline", "Comfortline" i "Highline".
Na sportowe elementy wersji "Trendline" składają się m.in.
pokryte skórą koło kierownicy, skórzana dźwignia zmiany biegów i
skórzana dźwignia hamulca ręcznego. "Comfortline" podkreśla
ekskluzywny charakter samochodu poprzez 16 calowe stalowe obręcze kół
z ogumieniem 205/55 R 16. Kratka wlotu powietrza oraz boczne listwy
ochronne mają kolor nadwozia, szyby są, elektrycznie otwierane, a koło
kierownicy pokryte jest skórą. Atrybutem pakietu "Highline"
są sześcioramienne aluminiowe obręcze, elektrycznie otwierany dach
oraz automatycznie ściemniające
się lusterko wewnętrzne. W ramach wyposażenia dodatkowego
dostępne są również takie elementy jak sprzężony z odbiornikiem
system nawigacyjny, reflektory ksenonowe 16 calowe koła i fotele
ustawiane elektrycznie
Wnętrze
Wnętrze
pojazdu jest efektownym połączeniem tkanin i wysokiej jakości
tworzyw sztucznych. Wytwarza to szczególny nastrój elegancji.
Harmonizują z nim okrągłe przyrządy na desce rozdzielczej, o
niebieskiej tonacji tła i wskazówkach podświetlonych na czerwono.
Przykładem doskonale zaprojektowanego wnętrza jest fotel kierowcy z płynną
regulacją wysokości oraz kierownica, z regulacją jej położenia. VW
Bora w wersji "Highline" może być wyposażony w fotel
kierowcy regulowany elektrycznie w ośmiu płaszczyznach, za pomocą
umieszczonych z boku przycisków. Oprócz tego istnieje możliwość
zapamiętania ustawień fotela i uaktywnienia ich po naciśnięciu
przycisku lub za pomocą zdalnego sterowania centralnym zamkiem. W tym
samym czasie następuje dopasowanie zewnętrznych lusterek do
indywidualnych preferencji kierowcy. Na oparciach foteli przednich
znajdują, się kieszenie służące do przechowywania drobnych
przedmiotów, a w podłokietniku tylnego oparcia znajduje się schowek
na drobiazgi. Oparcie tylnych siedzeń można zamknąć na kluczyk i w
ten sposób przechowywane przedmioty będą bezpieczniejsze. Kanapa
tylna, z dwoma zagłówkami, dzielona jest w proporcji 60:40. Z myślą
o najmniejszych pasażerach przystosowano ją do montowania fotelików
dziecięcych w systemie ISOFIX. Z przodu znajdują się uchwyty na
pojemniki z napojami. Bagażnik w którym znajduje się pełno
wymiarowe koło zapasowe ma
pojemność 455 litrów. i wykończony jest wysokogatunkowym materiałem.
Przestrzeń bagażowa można podwoić przez złożenie tylnej kanapy.
Dolna krawędź bagażnika zabezpieczona jest przed zarysowaniem
progiem wykonanym z nierdzewnej blachy.
Silniki
Ofertę
silnikową VW Bora stanowią cztery silniki benzynowe i dwa silniki
Diesla. Najmniejszą jednostkę napędową dostępną w Polsce, jest
szesnastozaworowy silnik 1,4 I. (75 KM/55 kW). Natomiast najczęściej
zamawiany przez naszych klientów jestsilnik 1,6 l. o mocy 100 KM 74kW
Kadłub tego silnika i głowica cylindrów wykonane są z aluminium,
dzięki czemu pojazd jest znacznie lżejszy. Prędkość 100 km/h
samochód osiąga w 11,7 sek. a zapewniona przez producentów prędkość
maksymalna wynosi 188 km/h. Ta wersja Bory zużywa średnio 7,7 litra
benzyny na 100 km. Sportową jazdę przy szczególnie niskiej emisji
szkodliwych substancji gwarantuje nowy, czterocylindrowy silnik 2,0 I.
o mocy 115 KM. Maksymalny moment obrotowy wynosi 170 Nm i osiągany
jest już przy 2400 obr/min. Zapewnia to duże wartości mocy w całym
zakresie obrotów silnika.
Z tak† jednostką napędową pojazd przyspiesza do 100 km/h w 11
sek. i może osiągnąć prędkość 195 km/h. Napęd
ten jest szczególnie ekonomiczny gdyż przy jego konstrukcji uwzględniono
coraz ostrzejsze przepisy dotyczące emisji spalin. Średnie zużycie
paliwa wg normy MVEG wynosi 8,0 litrów na 100 km. Silnik V5 to
pochodna znanego silnika VR6. Nie ma w nim przedniego cylindra,
zmodyfikowany został wodny układ chłodzenia i odpływ oleju z głowicy
cylindrów. Jednostka V5 pozwala na rozwinięcie mocy 150 KM (110 kW)
przy pojemności 2,3 I. Warto zwrócić uwagę na równomierny przebieg
charakterystyki momentu obrotowego, który został uzyskany przez
zastosowanie regulowanego kolektora ssącego w połączeniu z
kolektorem wydechowym. Maksymalny moment obrotowy wynoszący 205 Nm,
uzyskiwany jest już w niskim zakresie prędkości obrotowych - 3200
obr/min. Dla kierowcy oznacza to swobodne wyprzedzanie na szosie na
czwartym lub piątym biegu. Poszczególne wtryskiwacze paliwa
optymalizują sterowane elektronicznie przygotowanie mieszanki i mają
wpływ na właściwy przebieg spalania, przy jednocześnie niskiej
emisji spalin. Bora z silnikiem V5 osiąga 100 km/h w ciągu 9,1 s.
Maksymalna prędkość to aż 216 km/h. Niewysokie, zważywszy na moc
silnika zużycie paliwa wynosi 9,3 litra na 100km. Spokojna praca
silnika, barwa dźwięku porównywalna z silnikiem benzynowym szczególnie
niska emisja szkodliwych substancji i zapas mocy już przy niskich prędkościach
obrotowych - oto cechy wysokoprężnych jednostek napędowych z
wtryskiem bezpośrednim i turbodoładowaniem.
VW
Bora z silnikiem TDI o mocy 9OKM, przyspiesza do 100kmlh w 12,9 sek. i
może osiągnąć prędkość 180 km/h. Maksymalny moment obrotowy,
wynoszący 210 Nm, uzyskiwany jest przy 1900 obr/min. VW Bora z tą
wersją silnikową, dostępny jest na życzenie z napędem na cztery koła
4 Motion. Dzięki zastosowaniu napędu na cztery koła, podczas jazdy
po mokrej lub śliskiej nawierzchni znacznie spada ryzyko wpadnięcia w
poślizg przez którekolwiek z kół. Energia napędowa zostaje
odpowiednio rozdzielona pomiędzy wszystkie cztery koła. Najwyższy
moment obrotowy - 235Nm przy 1900 obrotach na minutę, posiada
studziesięciokonny silnik TDI. Dzięki zastosowanej w tym silniku
turbinie o zmiennej geometrii łopatek,
wystarczy już lekkie naciśnięcie na pedał gazu aby poczuć
delikatne wciskanie w fotel. Przyspieszenie od 0 do 100 kmlh zajmuje
tylko 10,9 sek., a uzyskiwana prędkość to 193 km/h. Zużycie paliwa
pozostaje na niezwykle niskim poziomie 5,0 I., dokładnie tak samo jak
v przypadku dziewięćdziesięciokonnego
TDI. niedalekiej przyszłości planuje się wprowadzenie na rynek VW
Bora z silnikiem TDI 115 KM, z jeszcze wyższym momentem obrotowym.
Wiosną przyszłego roku pojawi się zbudowany w technice
czterozaworowej silnik V6 2,8 I., osiągający moc 204 KM.
Bezpieczeństwo
Aby
nowy Volkswagen Bora zachował swoją wartość na długie lata,
niezależnie od tego ile tysięcy kilometrów przejechał, koncern
postawił sobie podczas prac konstrukcyjnych wyjątkowo wysokie
wymagania jakościowe. Bezpieczeństwo w VW Bora zapewnia przede
wszystkim specjalna struktura karoserii. W razie kolizji drogowej większa
część energii absorbowana jest przez strefy kontrolowanego zgniotu.
W skupach, drzwiach i progach znajdują się dodatkowe
wzmocnienia, zwiększające bezpieczeństwo pasażerów w przypadku
kolizji bocznej. Karoseria jest całkowicie ocynkowana i objęta
dwunastoletnią gwarancją. W procesie produkcji zastosowane zostały
specjalne metody spawania i tłoczenia, które umożliwiły uzyskanie
sztywności charakterystycznej dla samochodów najwyższej klasy.
Odporność karoserii na skręcanie ma dwie zalety: po pierwsze nastąpiło
ograniczenie przemieszczeń elementów konstrukcji karoserii i wynikających
z tego hałasów. Po drugie maksymalnie zwężono szczeliny przy
drzwiach i pokrywach silnika i bagażnika. Uzyskana w ten sposób
sztywność karoserii ma korzystny wpływ na prowadzenie samochodu i
dynamik' jazdy. Układ zawieszenia w nowej Borze został skonstruowany
tak aby maksymalnie zwiększyć bezpieczeństwo, zapewnić wysoki
komfort jazdy i sportowa dynamikę. Oś przednia zawieszona jest na
kolumnie McPhersona ze sprężynami śrubowymi oraz niezależnym
zawieszeniem kół na wahaczu trójkątnym. Oś tylna jest typu
kompaktowego. Umieszczone z przodu i z tyłu stabilizatory poprawiają
, prowadzenie samochodu na łukach, umożliwiając sportowy charakter
jazdy. Hamulce kół są tarczowe, przednie wentylowane. Do tego
dochodzi elektronicznie sterowany układ antypoślizgowy z
elektronicznym rozdziałem siły hamowania. W samochodach z silnikiem
V5, w wyposażeniu standardowym znajduje się także elektroniczny
system stabilizacji zadanego kierunku jazdy - ESP. Pojazd ma 4376 mm długości,
1735 mm szerokości i 1446 mm wysokości. Rozstaw kół wynosi 2513 mm
i tym samym zapewnia dużą przestrzeń we wnętrzu, w sam raz dla pięciu
osób.
|
|